lördag 13 september 2008

How to...

När jag gjorde den här lådan tänkte jag skriva en "how to", men sedan blev jag så ivrig att få den klar att jag glömde att fota arbetet... Men nu har jag knåpat ihop några till och tänkte dela med mig av hur man gör en fotoalbumask (eller exploding-box som de kallar det på engelska)! Askarna är jättekul att göra och har så många användningsområden så jag rekommenderar varmt att ni knåpar ihop ett par stycken!

Du behöver:
Cardstock (4st) (eller annat tjockt papper/tunn kartong)
Mönstrat papper
Papperskniv eller sax
Lim (jag använder fotofix + Scotch "strong and precise glue")
Foton
Dekorationer (om man vill)

Börja med att skära ut kvadrater av cardstocken i följande mått:
1. 16,5*16,5cm (lock)
2. 21*21cm
3. 22,5*22,5cm
4. 24*24cm
(man kan naturligtvis anpassa de här måtten efter eget tycke och smak. Jag har t.ex. gjort en stooor ask till min mormor eftersom hon ser dåligt såhär på äldre dar och jag ville få rum med stora foton. De här måtten blir en liten, kvadratisk, knubbig ask som jag gillar formatet på.)
På locket (16,5*16,5biten) mäter du 4cm från varje hörn och drar markeringar emellan. Skåra (med ett falsben eller en brevkniv t.ex) längs alla markeringar. Skär ett jack vid vartannat hörn:
(det finns flera varianter att skära till locket; skär bara de horisontella markeringarna så du får två långa och två korta sidor, eller skåra diagonalen av varje hörn och vik in, men vitsen med alla är att du ska kunna vika in sidorna) Vik efter markeringarna och limma ihop i hörnen. Voilà - du har gjort ett lock!
På den minsta kvadraten (21*21) mäter du 7cm från varje hörn och gör markeringar emellan. Dvs. du delar in kvadraten i 9 mindre kvadrater. Skåra efter alla markeringar. Skär nu bort de 4 hörnen.
På den mellersta (22,5*22,5) mäter du 7,5cm från varje hörn. Upprepa sedan som på minsta kvadraten.
På den stora (24*24) mäter du 8cm från varje hörn. Upprepa sedan som på minsta kvadraten.
Nu har du 3st stora "+tecken". Om man vill kan man chalka (=dra med en stämpeldyna eller torrkrita) kanterna och runda hörnen med en hörnstans. Glöm isåfall inte att chalka båda sidor!

Dekorera med mönstrat papper. Skär ut kvadrater i olika storlek till vardera "+" och till locket enligt följande mått:
9st 6,5*6,5 cm - till utsidan av asken, locket, samt insidan av stora "+-et"
4st 6*6 cm(eller 8st beroende på om du vill dekorera båda sidorna) - till insidan (och utsidan) av det mellanstora "+-et"
4st 5,5*5,5cm (eller 8st beroende på om du vill dekorera båda sidorna, 9st om du vill ha mönstrat papper i botten på insidan) - till insidan (och utsidan) av det minsta +-et.
4st 6,5*2,5 till lockets kanter/alternativt knyt ett band om kanterna.
Chalka alla kanter (om du vill) och limma fast på respektive del.
Om du vill ha en stående dekoration (det är också fint att t.ex. sätta ett mönstrat papper i botten och skriva något på, eller sätta dit en blomma eller någon annan dekoration) i mitten av lådan skär du till en remsa från cardstocken på ca. 14*1cm. Vik remsan på mitten så du får två "ben". Mät ut mitten på de två mindre "+ -en" och skär en skåra på 1,5cm tvärs över. Limma ihop lilla "+-et" ovanpå det mellanstora. Stick in remsan i skåran på båda och vik ut 2-3cm av varje "ben" på undersidan av det mellanstora. Limma fast.
Limma nu fast de båda delarna på det största "+-et". Skär ut din egen dekoration *2 ur mönstrat papper (eller ta en blomma eller något annat om du föredrar det) Tänk på att spegelvända det ena exet av din dekoration! Limma ihop de två delarna, med remsan emellan, "aviga mot aviga".

Asken är klar att sätta in foton i och dekorera efter eget huvud!
Det finns som sagt massor av användningsområden för den här fotoasken;
*Jättebra överaskningspresent!
*Ett litet album för bebins 1:a år (rymmer ett foto från varje månad så man ser tillväxten och man kan göra en stor etta som deko i mitten).
*Annorlunda almanack - rymmer ju 12 månader.
*Bröllopsminnen (dekorerar man båda sidor =24 foton) Ett foto för varje timme på dygnet under bröllopsdagen/annan minnesvärd dag/eller för den delen en helt vanlig dag!
*Ett annorlunda släktträd.
Ja ni kan säkert komma på en massa egna briljanta idéer! Jag skulle bli jätteglad om ni vill visa vad ni gör av era askar! Lämna en kommentar med en länk, eller maila en bild så lyser du upp min dag! Hoppas ni har kul med er asktillverkning!

1 kommentar:

lillis70 sa...

JA! Vad bra att du har lagt upp "how to do"!!! Nu kan jag kanske få ihop en till mammas dag.
TACK!!!!!