tisdag 16 september 2008

Länge leve biblioteket!

Har ni tänkt på vilken ynnest det är att bo i ett land där man gratis får tillgång till världens bokskatt? Bara att trava in på närmaste bibliotek och botanisera bland dyrgriparna, plocka med det som faller i smaken hem och läsa och lära! Det är fantastiskt! När jag bodde och studerade i Florens insåg jag vilken gåva det faktiskt är att ha tillgång till ett bibliotek. I Italien finns inga bibliotek (inte i den meningen) och de blir helt förstummade när man säger att i Sverige får man låna böcker gratis bara man skaffar ett lånekort och det kostar heller inget! Men nu till vad som föranleder denna ode till biblioteken; Såg för länge sedan de här böckerna: och blev nyfiken. Känner dock inte att jag riktigt har råd att köpa dem osedda och travade därför iväg för att se om de fanns på biblioteket. "Näe, tyvärr inte" blev svaret och det var väl ungefär vad jag väntat mig. "Men vi kan köpa in dem åt dig och göra en reservation så får du ett meddelande när de kommer" VA!!!!!! Är det inte alldeles makalöst!! De köper böckerna så att jag får låna dem!! Det är vad jag kallar service! Och lyx! Idag kom meddelandet så ikväll ska jag läsa, lära och insupa inspiration! Med en tacksamhetens tanke till den fantastiska institution som går under namnet bibliotek!

Inga kommentarer: